Nyhetsbrev for Lille Tøyen Hageby juni 2026
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 25. jun 2026

Nå er er sommeren godt i gang og hagebyen vår har igjen våknet til liv. Det er så hyggelig når hagene våre blir fulle av aktivitet og plantene står i full blomst.
Her kommer litt informasjon fra styret:
Ekstraordinær generalforsamling
På grunn av at mange ikke kunne møte på oppsatt generalforsamling, angående maling av vinduer, ble dette møtet utsatt til august. Ny dato er 26. august i Hasle kirke. Styret jobber med å få på plass digital avstemming, men møt gjerne opp om du har anledning. Innkalling sendes ut formelt i begynnelsen av august, men hold av datoen.
Leie av melkebutikken
Selv om det er mange som bruker Melkebutikken er det fortsatt plass til flere. Ta en titt om det er ledig kapasitet på www.lilletoyen.no. Om det er feil eller mangler, husk å melde tilbake til driftsleder så det blir fikset til nestemann skal bruke lokalet. Det samme gjelder om det er magel full vask og rydding. Husk forøvrig å forlate lokalet i samme stand som du selv ønsker å finne det.
Trimming av hekker og busker
Vi minner om at hekker og øvrig beplantning skal holdes ved like av den enkelte beboer. Hekker skal ikke være høyere enn 1,75 meter og hekker ut mot fellesarealer, gangstier og offentlig vei skal klippes i flukt med asfaltkanten. Dette er viktig på grunn av sikt og synlighet for både myke og harde trafikanter. Regler for hagene finnes forøvrig på https://www.lilletoyen.no/next/page/beboerguide/hager
Sparkesykler
Husk å parkere sparkesykler så de ikke står i veien for andre. Våre fortau er ikke så brede så bruk fortrinnsvis plasser ved øvrig sykkelparkering.
Vis hensyn
Styret oppfordrer alle til å vise skjønn og hensyn til hverandre. Ofte er det varmt og mange sover med vinduene åpne nå om sommeren, så lyder høres ekstra godt på morgen, natt og kveld. Vi viser forøvrig til ordensreglene for borettslaget. Disse kan leses på våre nettsider.
Vi minner også om maling av gjerder og støyskjermer. Beis og koster kan lånes hos driftsleder.
God sommer!
Husk å beise gjerder og støyskjermer
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 18. jun 2026

Vi minner om at alle beboere i sommer må beise sine gjerder og støyskjermer. Flere steder er disse så tørre at de står i fare for å bli ødelagt.
Her kan vi enkelt bidra med maling for å holde felleskostnadene nede. Så ta turen til driftsleder, der får man låne både beis og malekost.
PS: Det er også fint om alle sjekker busker og annet som står lagret tett på gjerdene. Det kan fort samle seg fukt bak disse, som på sikt kan føre til råteskader.
Påminnelse om ekstraordinær generalforsamling
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 15. jun 2026
Til andelseiere i Borettslaget Lille Tøyen Hageby
Vi minner om ekstraordinær generalforsamling som avholdes i Hasle Kirke klokken 18:00 den 18. juni 2026.
Vedlagte PDF beskriver bakgrunnen for styrets forslag, det er fint om alle setter seg inn i denne før møtet.
Styret har dessverre ikke fått på plass en god løsning for digital avstemming. Vi oppfordrer derfor de som ikke kan møte om å sende med fullmakt som ligger i vedlagte PDF.
Hver representant på generalforsamlingen kan ha med én fullmakt fra andre beboere.
Vel møtt!
Velkommen til allmøte i Hasle kirke 15. juni kl. 17-18.
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 10. jun 2026
I begynnelsen av mai møttes representanter fra alle borettslagene på Keyserløkka, Lille Tøyen og Keyserrekka i regi av menighetsrådet i Hasle kirke. SaLTo representanten i bydel Grünerløkka, utekontakten og nærpolitiet fra sentrum politistasjon deltok også.
Utgangspunktet for møtet var økt bekymring for den, til tider, store aktiviteten rundt kirken, i Hasle- parken, ved det gule huset nederst i Bergljots vei og rundt Tøyen stasjon, hvor det røykes hasj og foregår kjøp/salg.
Det kom mange gode innspill og tilbakemeldinger på hvordan vi sammen kan skape trygghet i nærmiljøet. Nå inviteres alle beboere til et allmøte i Hasle kirke den 15. juni klokken 17-18, der vi ønsker å gi informasjon om situasjonen vi har per i dag og hva vi som beboere kan gjøre.
Både utekontakten og nærpolitiet er invitert til møte og kommer om det la seg gjøre. Litt avhengig av oppdrag og kapasitet.
Velkommen, sammen skaper vi et trygt nærområde!
Hilsen representanter fra borettslagene på Keyserløkka, Lille Tøyen, Keyserrekka og Hasle kirke.
Klipp hekker for barna våre nå!
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 22. mai 2026
Hei alle sammen.
Styret setter en frist til utførelse til innen søndag 31.05.2026
De fleste beboere har bruksrett til egen hageparsell eller deler en parsell med andre.
Det er borettslaget som eier fellesarealene og hageparsellene, og beboerne kan altså ikke disponere parsellen helt etter eget ønske.
En viktig oppgave i vedlikehold av fellesarealet andelseiere disponerer er klipp av hekk. Mange er flinke, men alt for mange er ikke det.
Hekker skal ikke gå utover gjerder som er oppsatt eller asfaltkanter. Det vil si at fra et gjerde eller en asfaltkant så skal det gå en rett linje opp, og hekken skal ikke stikke ut over dette. Det er trafikkfarlig (spesielt for det minste), og gjør at det blir dårligere plass på fortau og gater. Er det dårlig plass på fortau så blir man nødt til å gå i gata, som igjen skaper farlige situasjoner.
Dette gjelder overalt på Lilletøyen Hageby.
Vi ønsker at alle hekker og busker klippes i kant med asfaltkant eller gjerde som er satt opp. Slik at ingen busker stikker utover fortau og veier. Det vil si at hekk eller busk stopper i rett linje for asfaltkant på bakken.
Minner også om at hekker og busker skal være maks 175cm høye.
Ved fullstendig fravær av vedlikehold kan hageparsellen tilfalle fellesområdet.
https://www.lilletoyen.no/next/page/beboerguide/hager
https://www.lilletoyen.no/next/page/beboerguide/fellesarealer
Vedtektene pkt 4.1:
"Andelseieren skal behandle bolig, hage og fellesareal på en god måte, og bruken må ikke på urimelig eller unødvendig vis være til skade eller ulempe for de andre andelseierne."